Povestea „Charisma” sau cum o lume văzută prin ochi de ingineri devine artă

Povestea „Charisma” sau cum o lume văzută prin ochi de ingineri devine artă

Există un tip de oameni pe care nu te poți supăra. Oameni care, de la primul contact, te-au molipsit cu energie. Cu optimism. Au un tip de personalitate care influențează, care câștigă mulțimea de partea lor, tocmai prin farmecul personal. Un farmec cu care trebuie să fii  înzestrat. Și care se mai numește și… carismă.

Oamenii carismatici sunt rari. Uneori îi vezi pe scenă, ținând un speech mișto, care te înalță, te binedispune. Alteori îi vezi conducând echipe întregi, fiind lideri inspirați, puși pe glume și pe fapte mari.  Dacă mai ești și norocos, acești oameni îți devin prieteni.

Oamenii carismatici dăruiesc. Nu orice și nu oricui. Dăruiesc cu suflet, cu cap, cu miros al frumosului și spirit al umorului.   

Treaba asta se aplică și în afaceri, unde trebuie să te vinzi eficient. Clientul are nevoie să se simtă într-un mediu familiar, să se exteriorizeze și să se convingă de faptul că produsele antreprenorului îi pot rezolva o problemă.

Din această idee s-a născut și brandul „CHARISMA”, adus pe lume de doi soți din Craiova. Și-au dat voie să fie vulnerabili în fața celorlalți și au adus împreună arta, parfumul și cadourile. Mai exact, au deschis un lanț de magazine care să dea senzația clientului că pășește într-o… oază de liniște. 

Aflăm povestea lor dintr-un sediu din Craiova, unul dintre cele trei deschise aici.

Deschid ușa și mă întâmpină un miros plăcut de plante aromatice. Interiorul e full de suveniruri, de produse pentru decor, de cadouri personalizate, de uleiuri hidratante, borcănașe cu lumânări parfumate sau aparate care emană arome extrase parcă dintr-o grădină sălbatică.

Până să scot două cuvinte, tipa de la tejghea îmi mulțumește că sunt acolo. „Ciudat de satisfăcător!”, îmi zic. „Nu mi s-a mai întâmplat ca angajații unui magazin să mă trateze atât de friendly!”

Urc la etaj, într-un birou în care parcă totul e așezat milimetric. Tina mă întâmpină cu un zâmbet perfect și începem să povestim.

photo: Tina, în biroul său elegant și primitor

 

     Precum în casă, așa și în suflet 

Tina și soțul ei, Dan Ruptureanu aveau 27 și 28 de ani când au deschis „CHARISMA”. Ambii ingineri, pasionați de lumea logicii și a științelor exacte, dar îndrăgostiți până peste cap de tot ce însumează arta. Și de cadouri speciale, mai ales. Pentru că le plăcea să facă daruri unice prietenilor,  dar se ofticau de fiecare dată când nu găseau ceva potrivit pe piață. Așa că au ales să-și paveze singuri cărarea în domeniu.

„Ne săturaserăm să colindăm magazine căutând cadoul potrivit pentru prieteni, la zilele de naștere. Și-apoi ne-am zis:  Din moment ce nu găsim nimic wow pe piață, de ce nu am aduce noi?

Atunci când faci un cadou unei persoane, nu-i duci doar obiectul în dar. Îi duci și un semn al respectului sau al aprecierii tale pentru el. Arată ce valoare dai relației cu omul respectiv. Și-atuncea asta încercăm – să oferim șansa clienților de a-și exprima cât mai corect legătura pe care o simt cu un prieten, o rudă, un iubit sau iubită.  De aceea sloganul nostru este  – Arta de a fi unic!-, povestește Tina.

În ideile lor de cadou au inclus și acele obiecte de decor, semnificative în orice casă, din a căror energie preluăm,  și invers.

„Știi ce-a mai contat când ne-am deschis afacerea asta? Ne-am dat seama că modul în care îți aranjezi casa contează mult pentru energia familiei. Atunci când locuința e decorată aiurea sau ceea ce vezi între cei 4 pereți nu îți dă o senzație de bine, lucrul ăsta se răsfrânge în energia ta. Te influențează. Cum de altfel te influențează și când te duci în vizită la cineva- poate la unii acasă te simți excelent, poate la alții nu simți aceeași chemare. Nu totul vine de la energia persoanei, vine și de la energia spațiului, a obiectelor care-l amenajează. Și-atunci, din ideea asta, am vrut să creăm o senzație de liniște, să aducem confort și frumos în viața oamenilor, spune Tina.

Au deschis timid primul magazin în 1997, cu câteva bijuterii din argint, produse de decor artizanale, din sticlă sau ceramică, lucrate de puținii olari din țară. Au căutat să aducă în același loc produse din România, care pot fi oferite în dar. Apoi au importat obiecte de design, lucrate manual în afara țării- Grecia, Thailanda, India sau China.

photo: unul dintre sediile magazinelor Charisma din Craiova

 Pâinea ciugulită în primii ani ai unei afaceri e dulce-amară și ușor înecăcioasă

Entuziasmul de început nu umple însă golul din stomac. În primii doi ani ai afacerii, Tina și Dan au adus bani de acasă. Și-au cheltuit economiile și nu s-au gândit să renunțe, chiar dacă profitul nu se întrezărea.

„Clienții erau sceptici. Pentru că veneam cu ceva nou. Obiecte de decor fabricate la meșteri din țară sau peste hotare. În plus, nu ne știa nimeni, n-aveam vizibilitate, drept urmare, n-aveam vânzări”.

Lucrurile s-au schimbat considerabil abia în 2001, când cuplul de proaspeți antreprenori a reușit să obțină un spațiu de vânzare în Mercur, singurul centru comercial care mai avea obiecte de decor la acea vreme. Se întâmpla chiar în perioada sărbătorii de 8 Martie, când clientele făceau un „du-te vino” prin magazine. Atunci și-au câștigat încrederea și respectul în ochii cumpărătorilor, prin faptul că marfa expusă, chiar și obiectele din sticlă scumpă, puteau fi atinse direct de client.

„În momentul în care ne-am mutat în Mercur am simțit într-adevăr că parcă am urcat 5 trepte deodată. Atunci era în vogă să faci cadouri sofisticate profesoarelor. Iar noi am permis oamenilor să vină în magazin, să se ducă lângă produsele de pe raft, să le atingă, să le vadă. Poate pare ceva normal, dar până în 2001 nu se mai întâmplase asta în magazinele din Craiova. Înainte se apela doar la vânzător, la tejghea, dacă voiai să vezi un produs. Iar ceea ce am făcut noi a contat extrem de mult pentru clienți. 

Atunci Tina a șters cu buretele toate dezamăgirile pe care le primise din partea celor care nu credeau în povestea lor.

Oamenii nu ne dădeau mai mult de o lună. Credeau că n-o să reușim. Dar produsele noastre au început să prindă. De exemplu, am preluat obiecte foarte frumoase față de ce se găsea pe piață de la o fabrică de sticlă. Și-am avut surpriza să găsesc două mămici care se băteau pe o scrumieră de sticlă din raft. Deși le-am explicat că mai am în stoc.  Oamenii chiar voiau produsele noastre”, își amintește zâmbind antreprenoarea.

photo: Seturi de cești personalizate, cu picturi manuale și care au prins foarte bine pe piață 

       „Te doare fiecare hârtie pe care o scoți în plus la imprimantă”

A urmat o perioadă foarte prosperă pentru Charisma. Cuplul a deschis 10 magazine în țară- 3 dintre ele erau deja la Craiova, după care au tăiat panglici la Târgu Jiu, Petroșani, Severin, Timișoara, Piatra Neamț și Buzău.

De fiecare dată când inaugurau câte un magazin, deschideau șampania. Șampania însă n-a mai curs în valuri după 2009, când criza economică a închis multe afaceri din toată țara. Cum vânzările o luaseră în jos, cei doi antreprenori au hotărât să închidă an după an magazinele din teritoriu, conștienți că trebuie să găsească soluții pentru a nu intra în faliment.

„ Am închis ultimul magazin în 2012, la Târgu Jiu. Și ne-am zis că e mai bine așa, că trebuie să ne axăm pe platforma online. Era mai ieftin și aveam mai multă vizibilitate astfel. Mindsetul nostru a fost să ne reinventăm. Pentru că altfel, când aduci și tot aduci bani de acasă, te doare fiecare hârtie pe care o scoți în plus la imprimantă, îmi spune antreprenoarea

Decizia de a se axa pe mediul online a fost salvarea lor. Pentru că online-ul era la acea vreme în floare, astfel că cei doi au început ușor-ușor să taie facturi pentru obiectele vândute pe internet. În ritmul acesta, au redus din cheltuieli, au scăpat de salariile și de închirierea spațiilor fizice, pe care le-ar fi plătit în plus.

În 2016, floarea afacerii lor și-a deschis și mai mult bulbii pentru că Tina și Dan au preluat Aroma Land de la o firmă din Cluj. Astfel, cei doi au început să producă și să vândă uleiuri relaxante, plante uscate, săculeți sau bețișoare, toate cu parfum din natură. Acestea sunt fabricate chiar în Craiova, într-un depozit pe care soții l-au amenajat după extinderea business-ului.

 

Photo: sticluțe și aparate Aroma Land

„Convinge-ți echipa că salutul de la intrarea în magazin e lege!”

În prezent, în echipa „Charisma” sunt 5 oameni de bază care pun țara la cale și alți 35 de angajați, cu care cuplul se sfătuiește atunci când se iau decizii importante în firmă.

„Este foarte greu să găsești oameni serioși, care să rămână. Noi am avut noroc, oamenii cu care lucrăm sunt de peste 10 ani în firmă, ne conectăm permanent cu ei și suntem ca o familie. Contează mult să-ți placă unde lucrezi. Pentru că asta se vede pe fața ta când ai contact direct cu clientul sau când îți lași amprenta în proiecte. De aceea, un challenge foarte mare al nostru a fost să ne convingem toți oamenii cu care lucrăm că salutul clientului la intrarea în magazin este lege! Salutul nostru este -Bună ziua, bine ați venit la Charisma. Clientul trebuie să se simtă bine în magazin. Dacă se simte bine, va cumpăra ceva și va mai veni. 

photo: Tina sărbătorește 20 de ani de la înființarea Charisma

photo: o parte din echipa Charisma

    Un altfel de HANSEL și GRETEL

Dan și Tina Ruptureanu n-ar fi reușit însă dacă nu s-ar fi completat reciproc. Relația lor a rezistat chiar și în momentele de criză, când erau aproape de faliment.  Au știut să profite  în momentele de glorie, să se susțină reciproc la durere și să creeze o echipă puternică, ce duce afacerea mai departe.

Asemeni unui Hansel și unei Gretel, cei doi  și-au presărat drumul strategic, s-au urmat și s-au salvat reciproc din cuptorul vrăjitoarei- adică acele bariere puternice de care se lovește orice antreprenor.

„Soțul meu a avut capacitatea de a gândi financiar. El a fost pionierul afacerii- a fost deschizătorul de drum. Eu am venit în urma lui, i-am ținut spatele și am pavat cărarea noastră. O cărare ce devine tot mai provocatoare, dar mai fascinantă pe zi ce trece, conchide Tina Ruptureanu.

 

photo: Principiile „Charisma”

photo: La final, era păcat să nu facem și un selfie, nu? :))

 

Povestea Charisma în imagini de la fața locului:

 

https://youtu.be/u8b44qAnnQ8

****************************

„CEI MAI BUNI RECOMANDĂ” este o rubrică ce încurajează afacerile locale. Micile business-uri în care anii de muncă ai antreprenorului, nopțile cu cearcăne și sutele de borcane goale de cafea au menținut pe piață producătorul. L-au făcut vizibil, printre marii giganți ai comerțului,  indiferent de bariere. 

E vorba despre acele proiecte de suflet, născute în primul rând din pasiune, pentru care banii au venit ca o completare firească și binemeritată a efortului depus de Omul plin de Idei.  

Sunt afacerile care pun pe primul plan omul, clientul și iubirea față de frumos. Care pun pe tavă povești mișto, nu doar cifre și statistici. Să le susținem și să le promovăm, zic. Restul e bla-bla. 

******************************

 

Share